لایروبی چاه فاضلاب یکی از روش های کارآمد برای بالا بردن قدرت چاه می باشد. خیلی از افراد هنوز با لایروبی چاه فاضلاب آشنایی نداشته و از تاثیر آن بر افزایش دفع فاضلاب توسط چاه بی اطلاعند. در این مقاله قصد داریم با توضیحاتی درباره ی عملیات لایروبی چاه شما را با این امر  لازم و ضروری آشنا کرده و نحوه ی رسیدگی به چاه فاضلاب کهنه را به شما آموزش دهیم:

لایروبی چاه چیست:

لایروبی چاه به عملیاتی گفته می شود که در آن دیوارها و کف چاه فاضلاب پس از تخلیه شدن به وسیله ی ابزارآلات و مته های مخصوص تراشیده شده و پاکسازی می شود.

مشکلات بسیاری از چاه های فاضلاب از جمله مشکل بالازدن آب از چاه فاضلاب، از بین رفتن کارایی چاه فاضلاب، پر شدن مکرر چاه فاضلاب، کم شدن قدرت دفع فاضلاب توسط چاه فاضلاب، کم شدن حجم چاه فاضلاب و… توسط لایروبی چاه فاضلاب برطرف خواهد شد. از این رو عملیات لایروبی چاه فاضلاب اگر توسط افراد ماهر و حرفه ای انجام گیرد چاه فاضلاب کهنه تبدیل به چاه نو خواهد شد.

لایروبی چاه چه تاثیری بر افزایش کارایی چاه فاضلاب دارد:

از آنجایی که پس از گذشت سالهای زیاد چاه های فاضلاب کم حجم می شوند قابلیت اولیه ی خود را از دست  می دهند. لایروبی چاه فاضلاب با جدا کردن رسوبات در دیوراه ها در کمترین زمان حجم چاه را افزایش داده و قدرت جذب فاضلاب را بالا می برد. از آنجايي كه لايروبي چاه فاضلاب نياز به كارگر و تجهيزات زيادي ندارد هزينه ي تعمير چاه كاهش مي يابد. پس از رسوب زدايي چاه فاضلاب لايه ها ي ضائد از سطح ديواره ها برداشته شده و حجم چاه فاضلاب افزايش مي يابد. احيا و ترميم چاه فاضلاب توسط لايروبي چاه فوايد زيادي دارد. با اين كار چاه فاضلاب تا مدت ها نياز به خدمات تخليه چاه پيدا نكرده و خطر ريزشٰ ساختمان را تهديد نمي كند.

چرا لايروبي چاه ارزانترين روش تعمير چاه است:

در لايروبي چاه فاضلاب اقدامات لازمه پس از تخليه چاه انجام مي گيرد. رسوب زدايي چاه فاضلاب به اين نحو است كه كارگر پس از تخليه چاه به درون چاه رفته و بررسي هاي لازم براي تخليه چاه انجام مي دهد. كارگر با بررسي لايه ها و ميزان رسوبات چاه مته ي مخصوصي را انتخاب كردهٰ و شروع به كف تراشي چاه مي كند. ابزار مكانيكي كه براي اين كار استفاه مي شود در كمترين زمان بدون خرابي، چاه را پاكسازي مي كند. نوسازي چاه فاضلاب از اين روش ارازنترين روش تعمير چاه مي باشد.