حفر چاه از قدیم و دیرباز توسط بشر صورت می گرفته است که رایج ترین این چاه ها امروزه چاه جذبی می باشد. که یکی از روشهای سنتی دفع فاضلاب انسانی است.

چاه جذبی فاضلاب از سه بخش تشکیل شده است:

1-گلدونی

2-میله

3-انباره

برای آشنایی بیشتر با این قسمت ها می توانید مقاله یانواع مختلف چاه های فاضلاب را مطالعه نمایید.

عملیات پیش تصفیه در چاه جذبی فاضلاب شهری:

 ورود فاضلاب به چاه جذبی بدون هیچگونه عملیات پیش تصفیه موجب آلودگی منابع آب زیرزمینی میگردد. لذا استفاده مستقیم از اینگونه چاه ها برای دفع فاضلاب توصیه نمیشود.بهترین روش ها برای تصفیه اتصال به سیستم فاضلاب شهری (در صورت در دسترس بودن) و یا استفاده از پکیج های فاضلاب مجهز به فن هوادهی که فرآیند تصفیه فاضلاب در آنها با کمک باکتری های هوازی و در نتیجه با کاهش بوی فاضلاب صورت میگیرد،ازجمله روش های تصفیه می باشند.فاضلاب شهری انواع مختلفی دارد که در مقاله ی انواع فاضلاب شهری دفع و تخلیه فاضلاب خانگی به آن پرداخته شده است.

انباره ی چاه فاضلاب جذبی:

فاضلاب باید  به داخل یک انباره فاضلاب  (سپتیک تانک) هدایت شود تا با ایجاد تاخیر به مدت تقریبی 24 ساعت ، لجن موجود در سپتیک تانک ته نشین شده و سپس آب باقیمانده به چاه جذبی هدایت شود.برای کسب اطلاعات درباره ی چاه سپتیک  مقاله ی
سپتیک تانک چیست و در کجا کاربرد دارد؟
را مطالعه کنید.

اتصالات لوله های جانبی سپتیک تانک:

در ادامه باید به این نکته توجه داشت که فرآیند هضم لجن در چاه جذبی و سپتیک تانک با استفاده از باکتری های بی هوازی ، باعت می شود بوی نامناسبی همراه با گازهای قابل انفجار از این دو سیستم متصاعد میگردد که میبایست حتما با در نظر گرفتن لوله ونت مستقل با سایز حداقل 4 اینچ به محوطه آزاد و دور از محل اسکان ساکنین (مثلا به محوطه بام ساختمان) تخلیه شود.در مقاله ی آموزش نصب سپتیک تانک و نگهداری از آن و اجرای سپتیک تانک روش های نصب چاه سپتیک آورده شده است.

نکاتی درباره ی اتصال لوله های آب باران به چاه سپتیک:

اتصال لوله های آب باران به چاه جذبی فاضلاب نیز کاملا اشتباه بوده و میبایست جدا از آن احتراز نمود زیرا در هنگام بارش باران به ناگهان حجم زیادی از آب وارد سپتیک تانک یا چاه جذبی شده و موجب بر هم خوردن اکوسیستم موضعی باکتری های بی هوازی و اختلال در فرآیند هضم لجن و همچنین بر هم خوردن لجن و متصاعد شدن بوی ناخوشایند فاضلاب و پخش آن در محوطه ساختمان میگردد.

محاسبه ی حجم انباره ی چاه جذبی:

حجم انباره چاه جذبی بستگی به میزان نفوذ پذیری خاک محیط، عمر طراحی چاه، تعداد حمام و سرویس بهداشتی در ساختمان و تعداد نفرات ساکن در ساختمان دارد

برای یک ساختمان با عمر طراحی حفرچاه حداقل ۱۵ سال و جمعا ۳ سرویس بهداشتی در هر آپارتمان به ازای هر نفر ساکن ۸/۲ متر مکعب انباره لازم است.

مقاله ی استاندارد های ساخت چاه فاضلاب و قوانین حفاری شما را با قوانین حفاری چاه آشنا خواهد کرد.

البته لازم بذکراست که این محاسبه مشمول چاه آب باران نمی شود.

V [lit] = 90 [Lit/Per] x تعداد نفرات ساکن x 0.01 x 30.5 x 12 x (10~15) x 0.5

0.01 : ضریب فاضلاب جامد

30.5 : ضریب حفر چاه

12 : تعداد ماه های سال

10~15 :  دوره طراحی چاه که معمولا ده الی پانزده سال در نظر گرفته میشود.

 

construction-wikirahnama.com (10)
حجم انباره ی چاه جذبی

شرکت سپهر سرویس به همراه تیم های مجرب و متخصص  با بکارگیری مجهزترین تجهیزات نصب سپتیک تانک، تخلیه سپتیک تانک، تخلیه چاه و حفر چاه های جذبی به صورت کاملا مکانیزه آماده ی خدمت رسانی به مناطق مختلف تهران و حومه می باشد.

شماره تماس:09127101077

مطالب مرتبط:

تخلیه چاه مکانیزه به چه صورت انجام می گیرد؟

تخلیه سپتیک تانک های فاضلاب

لایروبی و تخلیه فاضلاب سپتیک تانک
طبقه بندی چاه ها و تخلیه چاه ها از نظر عمق آنها

77 10 710 0912 تماس بگیرید