متاسفانه در کشورما و احتمالاً کشورهای مسلمان بدلیل حجب و حیا در این خصوص کمتر صحبت شده که در این پست سعی می کنیم از چند زاویه به مقوله ” سرویس های بهداشتی” نگاه کنیم و معضلات آن را بررسی نماییم.
موضوع سرویسهای بهداشتی بقدری مهم است که باعث شده کشورهای پیشرفته دنیا، سازمان بین المللی به نام سازمان جهانی توالت بوجود آورده اند.


نکات مهم که باید مورد توجه همه افراد قرار گیرد:
۱- قبل از استفاده از سرویس های بهداشتی به نکات بهداشتی دقت نمی شود ” بخصوص رعایت این نکات در دستشویی های عمومی ” خیلی ضروری است.
۲- نحوه صحیح شستشو و تمیز کردن بدن و دلیل استفاده از دستمال توالت چیست.
یکی از علل اصلی ” بیماریهای عفونی در خانمها” عدم اطلاع از شیوه صحیح شستشو و آموزش در این خصوص است.
۳- متاسفانه اکثر افراد بعد از استفاده از توالت بصورت صحیح دستها را نمی شویند و اگر هم می شویند قواعد کار را رعایت نمی نمایند.
۴- عدم استفاده از مواد شوینده بدن و سطح سرویس های بهداشتی.
۵- نکاتی در مورد احترام گذاشتن به دیگران و به فرهنگ چندین هزار ساله ایرانی.

1-قبل از استفاده از سرویس های بهداشتی به نکات بهداشتی دقت نمی شود

نکته ی که بسیار حائز اهمیت است: قبل از اینکه وارد توالت شویم و شروع به باز کردن دکمه شلوار یا باز کردن کمربند شویم محیط دخل توالت را با دقت بیشتر نظر بیاندازیم :
اگر کثیفی آنجا مشاهده شد که احتمالاً مگس روی آن نشسته باشد آب زدن و برطرف کردن آن الزامیست.
بدلیل اینکه نمی دانیم نفر قبل از ما کی بوده و آیا بیماریی از قبیل ” هپاتیت یا قارچ ” داشته یا خیر، حتماً قبل از نشستن روی سنگ توالت یک بار سیفون کشیده شود” اگر هم سیفون نبود کافی است آفتابه را پر از آب کنید و بریزید توی توالت” یکی از راهای انتقال بیماری هپاتیت و قارچ، از بخار ادرار بجا مانده از افراد ناقل است، این نکته در مورد بیماری قارچ کمتر صحت دارد.

2-نحوه صحیح شستشوی و تمیز کردن بدن و دلیل استفاده از دستمال توالت

از نظر شرعی علما می گویند: بعد از اتمام ادرار، بهتر است آقایان استبراء نمایند، که جدیداً طی تحقیقاتی علم پزشکی به آن ایراد وارد کرده است، و استبراء با آن شدت را تایید نمی نماید و می گوید: بعد از اتمام ادرار باید آقایان آلت خود را از انتها به ابتدا با ملایمت فشار دهند تا باقی مانده ادرار خارج شود در صورتی که علما تاکید بر فشار بیش از ملایمت و تکرار دو یا سه بار داشتند.
بعد از اتمام مدفوع شیوه صحیح شستشو در خانمها بسیار مهم است، و یکی از دلایل اصلی عفونت های داخلی عدم رعایت شستشوی صحیح بعد از توالت است.
شیوه صحیح شستشو به این صورت است:
بدلیل اینکه ما ایرانیها و اکثر مسلمانها از دست هنگام شستشوی مقعد استفاده می کنیم، در خانمها اگر از سمت مقعد بطرف واژن دست بصورت رفت و برگشتی کشیده شود ، با اینکار آلودگی بطرف واژن هدایت شده است و باعث بروز بیماری می گردد؛ شیوه درست این است که: دست را از طرف واژن به معقد یعنی فقط به یک طرف” از بالا به پایین” نه رفت و برگشتی کشیده شود . ” اگر بتوانیم به دختران خود از سنین کودکی آموزش دهیم باعث جلو گیری از بیماریهای متعدد عفونی می گردد”.
در مورد استفاده از دستمال توالت بعد از شستشو؛ اغلب خانمها رعایت می کنند ولی متاسفانه آقایان کمتر استفاده می نمایند: اگر بصورت کامل بدن و پایین تنه خشک نشود و سریع شلوار پوشیده شود دچار بیماریهای پوستی و شناخته ترین دسته آنها بیماریهای قارچی خواهیم شد.

3- اکثر افراد بعد از استفاده از توالت بصورت صحیح دستها را نمی شویند

شیوه صحیح شستشوی دستها : باید حداقل ۳۰ ثانیه بعد از آغشته کردن دست به مایع یا صابون ادامه داشته باشد و علاوه بر سطح داخلی دست ” کف دست” لایه انگشتها و نوک انگشتها و تا کمی بالاتر از مچ دست شسته شود، برای شستن نوک انگشتها؛ انگشتهای دست راست را به کف دست سمت چپ می کشیم و برای دست دیگر بلعکس، برای تمیز کردن لایه انگشتها نیز از دست مخالف برای شستن لایه انگشتها استفاده می کنیم .
برای بستن شیر آب و باز کردن درب ورودی :از دستمالی کاغذیی که برای خشک کردن دست استفاده کرده ایم کمک می گیریم؛ ابتدا شیر آب را می بندیم ” اگر دست نفری که قبل از ما از آن شیر استفاده کرده است آلوده بوده و شیر آب را باز کرده باشد میکروب و آلودگی به آن شیر انتقال پیدا کرده است”، بعد دستگیره در را می گیریم و در را باز می کنیم در انتها دسمتال کاغذیی که بهترین و بیشترین استفاده از آن کرده ایم در سطل زباله قرار می دهیم.

4- عدم استفاده از مواد شوینده بدن وهمچنین سطح سرویس های بهداشتی

در مورد شستشوی بدن، بعد از شستشو بهتر است از شوینده هایی که مخصوص این کار هستند استفاده شود.
برای خانمها بسیار مفید و لازم است، کافی است در اینترنت جستجو نمایید ” ژل شستشو برای خانمها” چندین نمونه مرغوب هستند که با قیمتهای مناسب می توان خریداری کرد.
برای آقایان نیز شوینده هایی هستند که مخصوص شستشوی بدن است برای جلوگیری از بیماریهای قارچی، و انتقال عفونت به شریک جنسی بهتر است همواره از این شوینده ها “بعد از رفتن به توالت و قبل از نزدیکی” استفاده گردد.
مواد شوینده سطح سرویسهای بهداشتی:
شوینده های بسیار زیادی اعم از ایرانی و خارجی با قیمتهای مناسب وجود دارند که علاوه بر قابلیت پاک کنندگی و درخشندگی قابلیت ضد عفونی کردن محیط نیز دارند.
اگر تمایل به استفاده از این نوع شویند ها ندارید، با هر شوینده ایی می توانید سطح توالت / حمام را شست، ولی بعد از آن بهتر است از مایع ” ضد عفونی کننده افروز” استفاده شود، رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از این مایع ضروری است باید روی شیشه خوانده شود و درصد اضافه کردن آب و مایع رعایت نمایید که بوی نا مطبوع و زننده از خود بجا نگذارد ، بعد از استفاده بهتر است از پنجره یا اگر فن بود برای تهویه هوای محل شستشو شده استفاده شود.

5-نکاتی در مورد احترام گذاشتن به دیگران و به فرهنگ چندین هزار ساله ایرانی

به مراتب مشاهده کرده ایم در سرویس های بهداشتی عمومی و اغلب بین راهی ها و یا در ایام تعطیلات که مسافرت ها زیاد می شود
بعضی از سرویسها آن قدر کثیف هستند که انسان از رفتن به داخل آنها امتناع می ورزد، از نظر حقیر این نوع برخورد صحیح نیست و شایسته فرهنگ چند هزار ساله ما نیست، معتقد هستم در مقابل هر انسان بی ملاحظه یک انسان با فرهنگ و با کرامات هست. پس کار پسندیده تر این است که هنگامی که با این نوع سرویس ها مواجه می شویم بجای کج کردن مسیر، با چند دقیقه وقت گذاشتن آن را تمیز کنیم، که هم خود مان استفاده کنیم؛ و هم برای چندین نفر بعد تمیز بماند. بزرگترین سودی که از این عمل می بریم این است که در دراز مدت در میان عموم رایج خواهد شد و دیگر شاهد توالت های عمومی کثیف و غیر بهداشتی در مسیر ها و… نخواهیم بود.
ما ایرانی ها که مهد تمدن در بین ملل هستیم با رعایت این نکات که لازمه هر فرهنگ و قوم و نژادی است ایرانی بودن خود را ثابت کنیم.