حل مشکل گرفتگی لوله ظرف شویی

گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی از آن دست مشکلاتی است که برای هر شخصی اتفاق افتاده است. قطعا برای شما هم این مشکل پیش آمده است که لوله فاضلاب ظرفشویی شما مسدود شده باشد و آب در سینک ظرفشویی جمع شده و تخلیه نمیشود.

گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی زمانی اتفاق میافتد که مواد غذایی و ذرات زاید وارد شده از سینک ظرفشویی، در قسمتی از لوله فاضلاب ظرفشویی گیر کرده و راه آب را مسدود کنند. این گرفتگی ممکن است در هر قسمت از لوله فاضلاب اتفاق بی افتد اما عمومی ترین مکان انسداد لوله در قسمت شترگلو (سیفون) و خرطوم فاضلاب است. این دو قسمت ویژگیهای خاصی دارند که باعث میشود مواد راحت تر در آنها گرفتار شوند و راه لوله را ببندند.

۱- شترگلو (سیفون)

همان طور که میدانید شترگلو لوله ای خمیده مانند گلوی شتر یا علامت مد (~) است. خمیدگیهای شترگلو برای جلوگیری از نفوذ بو و گازهای فاضلاب به داخل منزل است. این یکی از خواص شترگلو است؛ اما این خاصیت یک مشکل هم دارد. مشکل این است که خمیدگیهای شترگلو مکان مناسبی برای ایجاد انسداد و گرفتگی لوله است. مواد غذایی و دیگر مواد اضافی که از سینک ظرفشویی وارد لوله فاضلاب میشود، در قسمت شترگلو گیر گرده و باعث انسداد لوله میشود. همچنین چربیهای شسته شده از روی ظروف به علت چسبندگی زیاد، در این قسمت چسبیده و در بلند مدت باعث گرفتگی لوله میشوند.

۲- لوله خرطومی

لوله ای که شترگلو را به دهانه چاه فاضلاب وصل میکند لوله خرطومی است. این لوله نیز استعداد گرفتگی و انسداد را دارد. چربیهای ظروف و مواد غذایی به دیوارهها و شیارهای لوله خرطوم  میچسبند و باعث گرفتگی لوله میشود.

در قسمتهای دیگر لوله فاضلاب احتمال گرفتگی کمتر است، چون در دیگر قسمتها سطح لوله صاف بوده و امکان چسبیدن چربی و غذا به راحتی ممکن نیست.

پیشگیری

قبل از این که لوله فاضلاب ظرفشویی مسدود شود باید نکاتی را رعایت کرد تا از گرفتگی لوله جلوگیری کرد. با انجام این نکات دیگر خیال شما از بابت گرفتگی و انسداد لوله فاضلاب ظرفشویی راحت بوده و هیچگونه مشگلی در رابطه با لوله فاضلاب ظرفشویی نخواهید داشت.

اصلی ترین روش جلوگیری از انسداد لوله فاضلاب ظرفشویی، جلوگیری از ورود مواد اضافی به داخل لوله است. اگر چه این روش بسیار ساده و پیش پا افتاده است اما بسیاری از افراد با رعایت نکردن آن دچار این مشکل میشود و سپس برای حل مشکل به دنبال شماره لوله بازکنی و تخلیه میگردند. در واقع علت اصلی گرفتگی لولههای فاضلاب ورود مواد اضافی به داخل لوله است. لوله فاضلاب مکانی برای عبور آب و فاضلاب است و در صورت ورود مواد اضافی، امکان گرفتگی در آن وجود دارد.

با این حال اگر مواد غذایی و مواد اضافی وارد لوله شد، نباید آنها را به حال خود رها کرد. باید مقداری آب درون سینک ظرفشویی ریخت تا مواد اضافی وارد شده به همراه آب از داخل شترگلو و لولهها عبور کنند.

بازکردن گرفتگی لوله

با توجه به نکات ذکر شده، اگر باز هم مواد اضافی وارد لوله شدند و با ریختن آب هم راه لوله باز نشد باید روشهای دیگری را برای باز کردن لوله انتخاب کرد. روشهای اصلی باز کردن گرفتگی لوله با شرح زیر است.

۱- لوله بازکن دستی

لوله بازکن دستی که به آن تلنبه نیز گفته میشود، وسیله ای مناسب برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی است. این وسیله تشکیل شده است از یک قطعه پلاستیکی به شکل نیم دایره و یک دسته. زمانی که لوله فاضلاب سینک ظرفشویی مسدود شد، قسمت پلاستیگی لوله بازکن را روی دهانه لوله در کف سینک ظرفشویی قرار دهید به طوری که سطح لوله بازکن دور دهانه را بپوشاند و راه خروج هوا وجود نداشته باشد. سپس دسته تلنبه را به سمت پایین حل دهید تا لوله بازکن به سمت دهانه سینک حرکت کند. این کار را چندید بار انجام دهید تا لوله باز شود. روش کار لوله بازکن دستی به این صورت است که با فشار دادن لوله بازکن به سمت داخل، هوای داخل لوله بازکن به سمت لولهها حرکت کرده و مواد اضافی داخل لوله را با وادار به حرکت میکند، انجام مداوم این کار باعث حرکت کردن مواد داخل لوله شده و راه لوله باز میشود.

هنگام استفاده از تلنبه لوله بازکن باید به دو نکته مهم توجه کرد.

  • زمانی که تلنبه لوله بازکن را فشار میدهید، هوا نباید از زیر پمپ آن خارج شود.
  • بعد از این که لوله باز شدن مقداری آب داخل لوله ریخت تا مواد جامد داخل لوله به دخل چاه رفته و دوباره باعث گرفتگی نشود.

۲- لوله بازکن شیمیایی

این نوع لوله بازکن برای بازکردن گرفتگیهای ضعیف مناسب است. مقدار مناسبی از این ماده باعث بازشدن گرفتگیهای لوله میشود. البته سرعت این روش بسیار آهسته است. بعد از ریختن ماده لوله بازکن باید مدتی صبر کرد تا مواد شیمیایی داخل لوله بازکن وارد لوله شده و درون مواد زائد نفوذ کند تا باعث از بین رفتن آنها و رفع گرفتگی لوله شوند. این نوع لوله بازکنها حاوی مواد اسیدی و شیمیای است که باعث حل شدن و از بین رفتن مواد میشود. این مواد شیمیایی هم گرفتگی را از بین میبرد و هم لوله را. در استفاده از این مواد باید دقت کرد. استفاده مداوم از این مواد میتواند باعث پوسیدگی لولهها شود. بعد از استفاده از مواد شیمیایی لوله بازکن و باز شدن راه لوله، مقداری آب درون لولهها بریزید تا هم مواد باقی مانده و هم مواد شیمیایی لوله بازکن از داخل لولهها خارج شوند و باعث پوسیدگی لوله نشوند.

مواد داخل لوله بازکن شیمیایی، سمی هستند و باید از دسترس کودکان دور باشد. این مواد را بو نیز نباید کرد زیرا بخار این مواد نیز سمی است و باعث ایجاد مشکل در سلامت شما میشود.

۳- پودر لوله بازکن

در دوران قدیم که محلولهای شیمیایی لوله بازکن نبود، از پودر لوله بازکن استفاده میشد که نام آن «چنته» بود. برای استفاده از پودر لوله بازکن باید پودر را در لوله خشک بریزید و پس از مدتی درون لوله آب بریزید. با آمدن محلولهای لوله بازکن استفاده از پودر منسوخ شده، اما اگر به این پودر دسترسی داشتید میتوانید از آن استفاده کنید.

۴- لوله بازکن دست ساز

استفاده از جوش شیرین و سرکه ممکن است در باز کردن راه لولههای ظرفشویی به شما کمک کند. ابتدا چند قاسق جوش شیرین درون لوله ریخته و سپس مقداری سرکه روی آن بریزید.

۵- آب جوش

اگر هیچ نوع لوله بازکنی برای بازکردن راه لوله ها ندارید میتوانید از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب جوش برای باز کردن گرفتگیهای ضعیف مناسب است. اگر گرفتگی لوله زیاد نباشد، با ریختن مقداری آب جوش درون لوله سینک ظرفشویی میتوان راه لوله را به راحتی باز کرد.

۶- بازکردن اتصالات لوله

اگر با هیچ کدام از روشهای بالا موفق به باز کردن لولهها نشدید به ناچار باید اتصالات لوله را باز کردن و مواد اضافی را از آن خارج کرد. اگر گرفتگی زیاد باشد یا مقاومت زیاد داشته باشد، با روشهای بالا نمیشود آنها را از بین برد و باید لولهها را باز کرد و آنها را از داخل لولهها خارج کرد و راه لوله فاضلاب را باز نمود.

اگر امکان باز کردن لوله برای شما وجود ندارد یا اطلاعات کافی برای این کار را ندارید میتوانید از افراد آگاه مشاوره بگیرید یا با شرکتهای لوله بازکنی و تخلیه چاه تماس بگیرید.images-6

شرکت سپهرسرویسدر زمینه ی لوله بازکنی فوری و تعمیرات لوله بازکنی با بکارگیری مجهزترین تجهیزات آماده ی خدمت رسانی به شما همشریان عزیز در تهران و حومه می باشد.

77 10 710 0912 تماس بگیرید