محلول های لوله بازکنی به منظور حل کردن مواد موجود درون لوله ی فاضلاب ساخته شده اند از این رو دارای مواد شیمیای  قوی، مضر و خطرناکی هستند که در صورت تماس با چشم یا تنفس خطرات جدی را به وجود می آورند. این مواد در موارد شدیدتر ممکن است سبب نابینایی شوند.

خطرات مواد شیمیایی:

مواد شیمیایی موجود در محلول ها و اسید های شیمیایی سبب آسیب رسیدن به چشم ها می شوند. متاسفانه افراد زیادی در حین استفاد از این مواد موارد ایمنی را رعایت نکرده و د ربرخی موارد نیز دچار مسمویت می شوند. از دست رفتن چشم به دلیل بی احتیاطی در استفاده از این محلول ها دور از ذهن نیست.

موادی که برای نظافت نیز استفاده می شوند استثنا نیستند. موادی مانند جوهرنمک ها، مواد ضدعفونی کننده، سفید کننده و مواد لوله بازکنی از جمله موادی هستند که در صورت تماس با چشم آسیب شیمیایی را ایجاد میکنند و باعث سوختگی جشم می شوند

حتی بخارات متصاعد شده توسط این مواد مضر بوده و می تواند باعث سوختگی شود. این سوختگی ها در موارد شدید کره ی چشم را سوراخ کرده و قرنیه را زخم می شود. به وجود آمدن زخم در پلک، چسبندگی کره ی چشم نیز در اثر برخورد این مواد به چشم موجب می شود.

قرمزی چشم و سطح پلک، سوزش، احساس درد، اشک‌ریزش شدید چشم از علائم آسیب های چشمی با مواد شیمیایی هستند. با دیدن این علائم باید فوراً اقدامات درمانی را برای وی انجام داد.

موقع تماس مواد شوینده با چشم چه باید کرد؟

فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. در صورت تماس مواد شوینده یا هر ماده‌ شیمیایی دیگر با چشم باید بلافاصله چندین بار چشم زیر آب، باز و بسته شود تا آن ماده از چشم خارج شود.

شستشوی آرام چشم با آب حدود ۲۰ دقیقه، اولین اقدام است. شما باید پلک‌ها را باز کرده و آب را روی سطح چشم بریزید. این عمل را از گوشه داخلی چشم انجام دهید. به صورتی که آب از گوشه خارجی چشم خارج شود.

همچنین می‌توانید صورت مصدوم را زیر شیرآب یا شیلنگ بگیرید. این شستشو را تا زمان مراجعه به پزشک انجام دهید.

پس از ۲۰ دقیقه شستشو، چشم را با یک گاز استریل پوشانده و پانسمان نمایید.
استفاده نادرست از برخی موادشوینده منجر به زخم چشم، زخم پلک، چسبندگی پلک به چشم و حتی در بعضی موارد منجر به از بین رفتن کامل بینایی فرد خواهد شد

در صورت باقی ماندن محلولهای لوله بازکن و هر گونه ماده‌ شیمیایی در چشم در فاصله‌ زمانی مراجعه‌ مصدوم به چشم پزشک، آسیب ناشی از این مواد شدیدتر می‌شود. آسیب‌های وارد به چشم از نظر زمانی و مالی بسیار هزینه ‌بر است و همچنین آسیب روانی شدیدی در پی دارد. بنابراین پیشگیری از آن بسیار ضروری است.

توصیه های لازم هنگام کار با محلولهای لوله بازکن و انواع دیگر مواد شیمیایی

– هنگام کار با محلولهای لوله بازکن و دیگر مواد شوینده و شیمیایی حتما از عینک‌های حفاظتی استفاده شود.

– باید این مواد دور از دسترس اطفال نگهداری شوند.

– مواد شوینده و نظافتی در حداقل غلظت استفاده شوند (یعنی قوی نباشند)، چرا که هرچه میزان غلظت آنها بیشتر باشد، آسیب ناشی از آن شدیدتر می‌شود.