دلیل صدای لوله های فاضلاب و از بین بردن آن

آلودگی صوتی یکی از مشکلات عمده بشر شده است. قطعا، آلودگی صوتی به اندازه وجود میکروب در هوا آزاردهنده نیست ولی خواب ما را بر هم می زند، موجب افزایش استرس می شود، خلوت ما را خدشه‌دار می‌کند و بطور کلی باعث پایین آمدن کیفیت زندگی می‌شود.
در تمام ساختمان‌ها، بخصوص ساختمان‌های بلند، یکی از منابع تولید صوت، سیستم‌های انتقال آب و فاضلاب است. به دلایل متعددی جریان آب و یا فاضلاب در سیستم ایجاد آلودگی صوتی می‌کنند. برای رفع این آلودگی صوتی ابتدا باید لوله ها را مورد بازدید قرار داد و با راهکارهای زیر تا حد ممکن از تولید صدا جلوگیری کرد تا در مرحله بعد با عایق کاری صوتی لوله‌ها، از انتقال صوت به محیط ممانعت به عمل آید.

راهکارهای اجرایی جلوگیری از تولید صدا

۱- رفع شل بودن بست‌های نگه‌دارنده لوله :

بست‌های قدیمی لوله‌های آب پس از مدتی شل می‌شوند و نیاز به تعویض و محکم شدن دارند. لوله‌ها معمولا به وسیله‌ی بست‌های فلزی به دیوار محکم می‌شوند. اگر این بست‌ها شل هستند، آن‌ها را تعویض کنید یا اگر لوله‌ها به راحتی تکان می‌خورند، تعداد بست‌ها را افزایش دهید. فاصله‌ی مناسب نصب بست برای لوله‎های افقی ۲ تا ۲٫۵ متر و برای لوله‌های عمودی ۲٫۵ تا ۳ متر است.

۲- به دور لوله، یک لایه‌ی پلاستیکی بپیچانید و ناحیه پیچیده شده را به وسیله‌ی یک بست، محکم کنید.

برای این کار می‌توانید از فوم‌های عایقکاری لوله استفاده کنید و در صورتی که به آن دسترسی ندارید می‌توانید از یک شلنگ پلاستیکی استفاده نمایید. این کار را برای هر ۱٫۲ متر از طول لوله انجام دهید.

۳- جلوگیری از سر و صدای ناشی از محبوس بودن هوا درون لوله‌ها :

فلکه‌ی اصلی آب خانه را ببندید.  سپس   تمام آب درون لوله های خانه را با باز کردن شیرها تخلیه کنید. بعد از این مرحله تمام شیر‌های آب را ببندید و فلکه اصلی را باز کنید، این کار باعث تخلیه کامل هوای درون لوله‌های آب می‌شود.

۴- جلوگیری از سروصدا در لوله‌های آبگرم :

اگر صدای شبیه جیر جیر شنیدید، لوله‌های آب داغ را چک کنید. عبور آب داغ درون لوله‌ها، باعث انبساط لوله‌ها و سایده شدن آن‌ها به بست‌ها می‌شود که باعث تولید این نوع صدا می‌گردد. برای حل این مشکل مانند گام اول عمل کنید و اطراف لوله در جایی که به بست‌ها متصل می‌شود را به وسیله‌ی پلاستیک، شلنگ و یا فوم پوشش دهید.

راهکار اجرایی جهت عایق صوتی لوله‌ها

خوشبختانه، در حال حاضر متریال و روش‌های متعددی جهت کاهش انتقال صدا و عایق‌کاری صوتی ابداع گردیده است که دو نوع از این متریال‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱- استفاده از عایق پشم سنگ:

پشم سنگ لوله ای، علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی است و برای عایق‌کاری حرارتی لوله‌ها استفاده می‌شود، یک عایق صوتی نیز هست که از آن می‌توان در عایق کاری صوتی تمام لوله‌ها از جمله لوله‌های سرویس‌های بهداشتی، حمام و لوله‌های فاضلاب استفاده کرد.

عایق صوتی پشم سنگ از دو طریق باعث کاهش صدا می‌شود: با کاهش انتقال صدا و جذب صدا. پشم سنگ بازده بالایی در جذب و کاهش صدا دارد.
باید به خاطر داشت که مقدار کاهش انرژی صوتی در هنگام عبور از مواد به ضخامت آن‌ها بستگی دارد. در پشم سنگ با افزایش ضخامت، بخصوص در فرکانس‌های کم، مقدار کاهش انرژی صوتی افزایش می‌یابد.

از ویژگی‌های عایق صوتی پشم سنگ لوله ای، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف ) جذب صوت بالا
ب ) ضد حریق و ایستایی بالا در برابر حرارت
ج )  عایق حرارتی با بازده بالا
د )  سازگار با مصالح ساختمانی و فاقد خوردگی

۲-   استفاده از عایق های فوم الاستومری حرارتی:

نوع دیگری از عایقهای صوتی که در ساختمان استفاده می شود فومهای الاستومری می باشد که در مقایسه با پشم سنگ از قدرت جذب صوت بالاتری برخوردار است.

مزایای استفاده از این عایقها به شرح زیر می باشد.

ضد حریق و نسوز، ضد آب و دارای ساختار سلولی بسته، عایق صوتی (جاذب صدا)، دارای ساختار سلولی بسته، عمر مفید بسیار بالا، مناسب برای انواع شرایط آب و هوایی، ضریب انتقال حرارت بسیار ناچیز، سرعت بالا در نصب و اجرا، محافظت در برابر خوردگی بین عایق و لوله (فلز)، عایق خود چسب و فوم چسب‌دار، دوستدار محیط زیست، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، قابلیت رنگ پذیری و دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و خارجی.

http://sazehayesabz.com

شرکت سپهرسرویس با بکارگیری مجهزترین تجهیزات و متخصیص در زمینه ی
تخلیه چاه و اجرای سیستم فاضلاب و تاسیسات فاضلاب آماده ی خدمات رسانی به شما شهروندان عزیز در تهران و حومه می باشد.

شماره تماس:09127101077

مطالب بیشتر:

رفع بوی بد چاه توالت و حمام 
سرویس توالت ایرانی و فرنگی و موثرترین روش باز کردن گرفتگی چاه فاضلاب توالت

رفع گرفتگی چاه فاضلاب و تخلیه چاه

77 10 710 0912 تماس بگیرید