علت گرفتن بوی بد و نامطبوع در چاه توالت و راه حل آن:

عمده مسایلی که خیلی از خانواده ها با آن دستو پنجه نرم می کنن بوی بدی است که از چاه ها در ساختمان استشمام می شود.

بوی بد فاضلاب نشان از نشت گاز سمی سولفید هیدروژن به داخل خانه دارد که گاز فاضلاب هم نامیده می شود. این بو که می تواند حتی دائمی باشد و یا در زمان های مختلفی به مشام افراد برسد، غلظت های مختلفی می تواند داشته باشد از غلیظ گرفته تا رقیق. علت بوی نامطلوبی که  از چاه و فاضلاب خارج میشود ریز ارگانیسم‎‎‎های بی‌هوازی موجود در چاه شروع به تجزیه ی آن می‌کنند و نتیجه‎ی این فرآیند،تولید گازهایی مثل آمونیاک، متان و هیدروژن سولفوره که به “گازهای سپتیک” معروف هستند،است. این گازها به ندرت از چاه بالا می‌آیند و بوهای بدی نظیر بوی تخم‌مرغ گندیده در فضای سرویس بهداشتی پخش می‌کنند. حالا اگر مانعی در کف سنگ توالت قرار داده نشود، این گازهای نامطبوع به سادگی باعث بدبو شدن محیط می‌شوند.

این بو شبیه به بوی تخم مرغ گندیده یا ماهی یا لاشه گندیده است و امکان به مشام رسیدن آن در آشپزخانه، توالت، حمام و یا هر محل دیگری از ساختمان وجود دارد.

:تعریف گازهای سپتیک

علت بوی نامطلوبی که  از چاه و فاضلاب خارج میشود  ریز ارگانیسم‎‎‎های بی‌هوازی موجود در چاه است که شروع به تجزیه ی آن می‌کنند و نتیجه‎ی این فرآیند،تولید گازهایی مثل آمونیاک، متان و هیدروژن سولفوره که به “گازهای سپتیک” معروف هستند، است. این گازها به ندرت از چاه بالا می‌آیند و بوهای بدی نظیر بوی تخم‌مرغ گندیده در فضای سرویس بهداشتی پخش می‌کنند. حالا اگر مانعی در کف سنگ توالت قرار داده نشود، این گازهای نامطبوع به سادگی باعث بدبو شدن محیط می‌شوند.

:ساده ترین روش برای رفع بوی بده چاهها

راه اول:

محلول نمک و جوش شیرین را داخل یک کاسه آب جوش بریزید بعد از هم خوردن، این محلول را داخل چاه بریزید. یکی از بهترین ترکیبات برای رفع بوی بد فاضلاب همین ترکیب می باشد و در همین حین برای انسان نیز بوی خوشایندی دارد.
راه حل دوم :

ترکیب آب لیمو و جوش شیرین است، از هر دو به مقدار یک پیمانه آماده کنید. این دو را در یک کاسه ریخته و با هم هم بزنیدو سپس آن را به داخل لوله فاضلاب بریزید. پس از گذشت زمانی اندک  شیر آب سرد را باز کنید و اجازه دهید تا مقدار کمی آب به داخل چاه جریان یابد.این روش را چندین بار انجام دهید.

راه حل سوم:

.ریختن ترکیب سرکه و جوش شیرین به داخل فاضلاب برای رفع بوی بد آن است

:راه حل چهارم

آهک به مقدار یک کیلو را با ۱۰ لیتر آب مخلوط کنید و بعد از چند ساعت آن را تکان دهید و از صافی رد کنید و آن را برای مدتی طولانی در دستشویی تخلیه کنید، یعنی اجازه دهید به مقدار زیادی در آن جا بماند.

:راه حل مناسب برای برطرف کردن بوی بد چاه

یکی از این راه حل ها استفاده ی مناسب از سیفون است. افراد به اشتباه  به فلاش‌تانک دست‌شویی سیفون می گویند. ولی از بین دلایلی که چرا این بود به بیرون از چاه فاضلاب و به داخل محیط خانه راه پیدا کند می توان به نبود نصب لوله های فاضلاب به شکل استاندارد اشاره کرد، یعنی شترگلو یا سیفونی که در ظرفشویی یا دستشویی یا حمام قرار گرفته اند استاندارد نیستند و دارای فضای خالی هستند که از آن نشت گاز صورت می گیرد. به همین علت زمان نصب سیفون بایستی دقت نمود سیفونی که خریداری می شود طراحی خاصی داشته باشد که گلوی آن به طور کامل پر از آب شود و دارای درزی به منظور نشت گاز نباشد.

برای افرادی که کنجکاو هستند باید گفت که منشا این بوی بد نشت گاز های بد بو و سمی از داخل چاه های فاضلاب به درون محیط منزل است.

به علت مواد مصرفی و شیمیایی انباشته شده در چاه های فاضلاب، آن ها گاز های سمی تولید می کنند که نام آن ها به اصطلاح گاز فاضلاب می باشد. غلظت و درجه خفگی این گاز ها می تواند مختلف و بستگی به مواد ترکیبی داخل چاه فاضلاب داشته باشد.

:تعریف سیفون

سیفون یا همان شترگلو، لوله‌ای خمیده شبیه مَد یا کلاهِ حرف «آ» است که زیر سنگ توالت کار گذاشته می‌شود و همیشه هم مثل یک کاسه پُر از آب است.

اگر چند بار در طول روز فلاش‌تانک دست‌شویی کشیده و آب درون سیفون تازه شود، دیگر جای نگرانی برای وجود بوهای نامناسب در فضای دست‌ شویی نیست.

روش آن برای جلوگیری از پخش شدن بوی بد چاه این است که وقتی بوی بد پس از تولید در عمق چاه به سمت بالا می آید در این زمان این گاز ها به آب درون شتر گلو رسیده و درون آن حل می‌شوند و دیگر نمی‌توانند به سمت فضای اتاق توالت راه پیدا کنند. اگر سیفونی وجود نداشته باشد که این گازها در آب آن حل شوند تحمل محیط دست‌شویی غیر ممکن می‎شود. زمانی که حجم گازهای حل‌شده در آب شترگلو بالا می‌رود، آن آب هم به یک آب بدبو تبدیل می‌شود. و بوی خیلی نامطبوعی دارد.

:رفع بوی بد در سینک ظرف شویی در آشپزخانه

ممکن است هنگامی  که آشپزخانه خود را کاملا تمیز کرده اید و هرگونه آلودگی را از اطراف آن پاک کرده اید ولی باز هم که از کنار سینک ظرفشویی رد می شوید، بوی نامطبوعی را استشمام کنید و نمی دانید با این بو چکار کنید.

در ادامه به علت ایجاد بوی بد و رفع مشکل می پردازیم:

:علت بوی بد و نامطبوع در سینک و چاه آشپزخانه

علت بوجود آمدن  بو می تواند از بقایای مواد غذایی باشد که در سیستم لوله و فاضلاب سینک ظرفشویی شما گیر کرده و فاسده شده اند. فرقی نمی کند چقدر آشپزخانه شما تمیز باشد، تجمع قطعات غذایی فاسد در سیستم فاضلاب شما این توانایی را دارند تا بوی زننده ای تولید کنند که آن محیط تمیز دیگر خوشایند نباشد. به شما هشدار می دهیم که برای بیرون آوردن این زباله ها هیچوقت در زهکش دست نکنید.

مضرات استفاده از مواد شیمیایی در لوله ی آشپزخانه:

از مواد شیمیایی قوی برای باز کردن لوله ها استفاده نکنید و همیشه مواد طبیعی را مد نظر داشته باشید.

مواد شیمیایی قوی ممکن است به لوله ها آسیب وارد کنند و حتی محیط را آلوده کنند.

:رفع بوی بد سینک ظرف شویی وچاه حمام

راه حل اول:

آبلیمو وجوش شیرین به میزان یک چهارم پیمانه را با هم مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل به وجود آید.این مایع گازدار را درون سیستم فاضلاب بریزید اجازه دهید در آن جا به مدت چند دقیقه باقی بماند.

راه حل دوم:

نصف پیمانه جوش شیرین  را به درون سیستم زه کش بپاشید. نصف پیمانه سرکه را روی آن بریزید بگذارید به  مدت ۵ دقیقه واکنش دهند و سپس شیر آب گرم را به مدت ۳۰ ثانیه باز کنید.

راه حل سوم:

.قالب های یخ را با سرکه پر کنید.یک لیمو را برش بزنید و تکه ای از آن را در هر قالب یخ قرار دهید

.اجازه دهید این ترکیب یخ بزند و سپس آن ها را در یک کیسه در فریزر نگهداری کنید

.به مدت چند روز، چند عدد از آن ها را در سیستم فاضلاب ریخته و آب سرد را روی آن ها باز بگذارید تا خرد شوند

مطالب مرتبط:

لوله بازکنی حمام و استفاده از اسید متناسب با آن


لوله بازکنی بدون استفاده از مواد شیمیایی


لوله بازکنی و بهترین راه رفع گرفتگی لوله فاضلاب

رفع بوی بد چاه توالت و حمام

تمیز کردن توالت| دستشویی| توالت فرنگی