روش های مختلف باز کردن چاه فاضلاب و دستشویی:

گرفتگی چاه ها اغلب در زانویی ها رخ می دهد. دو زانویی که از آن استفاده می شود 90 و 45 درجه است. زمانی که چاه توسط افراد مختلف تخلیه میگردد باید بصورت کامل عوامل آن نیز مشخص شود  و تخیله چاه نیز یکی از عوامل مهم به شمار می آید.در این مقاله به بررسی انواع روش های مختلف تخلیه چاه می پردازیم.

بازکردن لوله ی توالت فرنگی و ایرانی با تلمبه دستی فنجانی – قیفی:

در ابتدا تلمبه دستیتان را گرم کنید. تلمبه دستی های شق و سفت به خوبی انواع نرم و انعطاف پذیر کار نمی کنند. تلمبه دستیتان را قبل از استفاده زیر آب گرم بگذارید. ای کار باعث می شود  که کاملا فاضلاب راه کاسه توالت را بدون وجود سوراخ و منفذ قابل رویت مابین آن و تلمبه دستی کاملا بپوشانید.
تلمبه دستی را به فاضلاب راه کاسه توالت بچسبانید; طوری که کاملا سوراخ آن را بپوشاند. اغلب مردم در هنگام تلمبه زنی فقط به فشار پایین بردن تلمبه توجه دارند. در حالی که عقب زدن آن هم کاملا مهم است. چند ضربه خوب بالا و پایین به تلمبه وارد کنید و آبریز(flusher) آب تحت فشار را باز کنید. و کار را تا باز شدن لوله ادامه دهید.

بازکردن لوله ی توالت فرنگی و ایرانی با استفاده از دیلم:

دیلمرا از طریق سوراخ توالت به پایین فرستاده و به آن حرکتی مارپیچی بدهید. دسته ی دیلم را کاملا بچرخانید و تا توقف حرکت دیلم ادامه می یابد.اگر دیلم حرکت نکرد ,شما به گرفتگی رسیده اید.دیلم یا گرفتگی را باز می کند و یا به آن گیر می کند.آن را بیرون بکشید.هر آشغالی که به انتهای دیلم چسبیده بود را دور بیندازید. به توالتتان چند تلمبه خوب بزنید تا موانع باقیمانده را هم برطرف کند.آب کاسه توالت زلال شده است!

بازکردن لوله ی توالت فرنگی و ایرانی به وسیله ی پمپ:

در این روش ابتدا آب را به درون چاه ریخته سپس شروع به پمپ زدن می کنیم. فشار آب وارده بر سیفون باعث باز شدن آن می شود.اغلب این فشار باغث می شود که مواد فاضلاب موجود در لوله و چاه توالت به جلو می رود. پمپ زدن را تا باز شدن لوله ادامه می دهیم.

استفاده از دستگاه لوله بازکنی تراکم هوا برای باز شدن لوله فاضلاب و چاه توالت فرنگی و ایرانی:

برای گرفتگی های شدید  می توان از دستگاه تراکم هوا استفاده کرد. فشار این دستگاه قابل تنظیم است و می توان فشار آن را تا چندین برابر افزایش داد. این دستگاه در فشار های بالا، صدای بسیار زیادی دارد. دستگاه تراکم هوا، هوا را در مخزن خود با فشار جمع کرده وناگهان هوا را با شدت زیادی به داخل چاه توالت و لوله فاضلاب تخلیه می کند که باعث باز شدن گرفتگی چاه توالت یا لوله فاضلاب می شود. استفاده از دستگاه تراکم هواهنگام گرفتن لوله فاضلاب و گرفتن چاه فاضلاب نیاز به مهارت دارد.

 

:متداول ترین روش باز کردن لوله ی چاه و فاضلاب

استفاده از فنر لوله بازکنی برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب و چاه توالت:

از فنر لوله بازکنی هل دادن اشیاء جامد به داخل چاه توالت استفاده می شود.

لوله بازکنی با فنر چاه باز کن باعث می شود تا انواع گوناگون لایه های چربی و مو و مواد زائد از دیواره های لوله فاضلاب نیز جدا شوند. به هرحالت در اغلب موارد نیازی به تعمیرات لوله کشی فاضلاب برای باز کردن گرفتگی لوله نیست و با به کارگیری یکی از روش های فوق مشکل گرفتگی بر طرف خواهد شد.

:مزیت ها و معایب باز کردن لوله با فنر

مسافت و برد دستگاه فنر لوله بازکنی و همچنین قدرت آن در باز کردن گرفتگی لوله توالت در مسیر های نزدیک به چاه فاضلاب و نیز قدرت لایروبی و جرم زدایی آن از جمله مزیت های فنر لوله باز کنی می باشد.  در رابطه با باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب و چاه توالت فرنگی و ایرانی، استفاده از فنرضمانت بیشتری دارد. ولی بهتر است در هنگام گرفتن توالت فرنگی از دستگاه تراکم هوا استفاده شود چون که فنر لوله بازکنی دارای نوکی بسیار تیز و مارپیچی است که در نتیجه ی آن احتمال رساندن آسیب به توالت فرنگی وجود دارد. لوله بازکنی با فنر چاه باز کن باعث می شود تا انواع گوناگون لایه های چربی و مو و مواد زائد از دیواره های لوله فاضلاب نیز جدا شوند. به هرحالت در اغلب موارد نیازی به تعمیرات لوله کشی فاضلاب برای باز کردن گرفتگی لوله نیست و با روش های اسانتر می توتن مشکل را برطرف کرد.

باز کردن لوله ی فاضلاب هنگام جمع شدن یک عامل خارجی مثل قیر یا سیمان:

در این روش بهترین راه حل استفاده از حل کننده هایی مانند نفت است. به این صورت که نفت را به داخل سیفون ریخته و پس از از گذشت چند دقیقه با فنر، قیر را با نفت حل کنیم. پس از حل شدن قیر، با ریختن مقدار بیشتری نفت، محلول را به داخل چاه حل می دهیم. در انتها با ریختن آب جوش چاه توالت را باز می کنیم.
تخلیه چاه توالت باز کردن چاه فاضلاب توالت طراحی چاه توالت بهترین روش باز کردن چاه توالت فرنگی ی موادی که با آن می توان چاه توالت را باز کرد

:از بین بردن سیمان سفت شده در چاه توالت و فاضلاب

این موارد دو روش برای باز کردن لوله و سیفون فاضلاب وجود دارد.اول تراشیدن سیفون به وسیله فنر فولادی و دوم انجام اصلاحات در لوله کشی فاضلاب توالت و تعویض سیفون.

به هیچ عنوان از اسید لوله باز کن برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب استفاده ننمائید. زیرا باعث خوردگی و فرسودگی سیفون شده و علاوه بر آن خطراتی برای سلامتی و حتی جان افراد ساکن در ساختمان دارد.

مطالب مرتبط:


لوله بازکنی و بهترین راه رفع گرفتگی لوله فاضلاب

رفع گرفتگی چاه توالت ایرانی و فرنگی و فاضلاب
انواع مختلف چاه های فاضلاب
رفع گرفتگی چاه فاضلاب و تخلیه چاه


کاربرد پمپ دنده ای در تخلیه چاه فاضلاب

سرویس توالت ایرانی و فرنگی و موثرترین روش باز کردن گرفتگی چاه فاضلاب توالت

تمیز کردن توالت| دستشویی| توالت فرنگی