همه ی ما در سطح شهر به انواع دریچه در روی زمین برخوردیم، دریچه‌هایی که برای کاربری‌های مختلفی بکارگرفته میشوند.مثل: (آب و فاضلاب، تلفن، برق و …) منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آنها را با درپوش می‌پوشانند.برای آشنایی بهتر منهول ها می توانید به مقاله ی منهول کانال فاضلاب چیست؟مراجعه کنید.

منهول های متفاوت با جنس و کاربرد گوناگون در فاضلاب استفاده می شود که از به طور کلی انواع منهول را می‌توان بصورت زیر دسته بندی کرد.برای آشنایی با انواع آن ها و کاربرد هرکدام می توانید مقاله ی انواع مختلف منهول فاضلاب
را مطالعه نمایید.
نصب منهول فاضلاب،راهنمای نصب منهول،لایروبی منهول فاضلاب

در این قسمت به شما روش نصب منهول فاضلاب را آموزش می دهیم.

کف سازی منهول:

اولین مرحله کف سازی برای منهول فاضلاب می باشد.

وقتی گود برداری انجام شد سپس قطعات بزرگ و قلوه سنگ های از کف ترانشه برداشته شده و کف سازی با استفاده ازخاک رس با ضخامت حدود 30 سانتی متر انجام گیرد.

خصوصیات خاک رس:خاک رس باید مطابق استاندارد ASTM2321 که بخوبی تراز و کاملاً کوبیده شده است (تراکم حداقل 95%
بر اساس استاندارد بجای این خاک می توانیم از یک کف بتنی (درجا و یا پیش ساخته) (Concrete Slab) و با ضخامت حدود 15 سانتی متر استفاده نماییم.

در چه مواقعی باید از کف بتنی برای منهول استفاده کنیم؟

در محل هایی که کف محل ودبرداری شده (کف ترانشه) دارای خاک سست و یا سطح تراز آبهای زیر زمینی بالاتر از کف منهول باشد و یا با خاک اشیاع مواجه باشیم باید از دال بتنی کف که می تواند بصورت پیش ساخته تهیه شود و در محل کف ترانشه استقرار یابد استفاده شود.

جنس کف منهول بکاررفته شده در محل های دفع زباله:

در محل هایی که با خاک بسیار سست و یا محل های دفن زباله مواجه باشیم توصیه اینست که مقداری از خاک کف برداشته و با خاک مناسب ابتدا جایگزین شود و سپس مراحل فوق انجام پذیرد. این موارد حتماً بایستی با نظر مهندسین و مشاوران انجام پذیرد.

نکته ی مهم هنگام کف سازی منهول:

چون انتقال نیروهای ناشی از بارهای مرده و زنده و نیز بارهای فشارنده (down drag) به سمت پایین و بر روی کف منهول اعمال میگردند، جهت جلوگیری از نشت خاک کف منهول می بایست تجهیزات لازم برای اینکار در نظر گرفته شده و کف محل استقرار منهول بخوبی آماده سازی شود.
آموزش کف سازی منهول فاضلاب،،آموزش نصب منهول باری فاضلاب،لایروبی منهول فاضلاب،لایروبی منهول با افراد مجرب

مصالح پر کننده منهول فاضلاب:

بر اساس استاندارد ASTM1759 اطراف منهول تا شعاع یک متر باید خاکی با خواص خاک کوبیده شده کلاس I و با تراکم حدود 90% استفاده شود.
توجه داشته باشید در محل هایی که امکان انجام اینکار وجود داشته باشد بایستی پس از کف سازی و استقرار منهول و تراز کردن آن خاک پرکننده را بصورت یکنواخت شروع به متراکم سازی کنیم و توجه داشته باشیم که این خاک از دیوار منهول شروع و تا دیواره تراشنشه ادامه یابد و حتماً بصورت یکنواخت و لایه لایه باشد تا باعث انحراف منهول از خط تراز نشده و اینکار تا بالا و نزدیک کف محل نصب ادامه داشته باشد.
درمحل هایی که امکان باز کردن ترانشه به این میزان وجود نداشته باشد ولی خاک دست نخورده و خواص تقریبی خاک کلاس I با تراکم مورد نظر را داشته باشد می توان اطراف منهول را کمتر باز نمود (حدود 30-20 سانتیمتر) و چنانچه امکان تراکم دهی خاک نباشد باید از مواد جایگزین که پس از سفت شدن به تراکم مورد نیاز برسد، استفاده شود.

اسفاده از بتن کم مقاومت بجای خاک کوبیده در منهول:

بتن کم مقاومت (CLSM) ماده ای از جنس سیمان و خود جذب می باشد و بجای خاک کوبیده شده مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس استاندارد CLSM ACI-116R به موادی از این نوع اطلاق می شود که مقاومت فشاری MPA8.3 یا کمتر داشته باشند. اغلب این نوع بتن های کم مقاومت دارای مقاومت فشاری MPA2.1 یا کمتر هستند. کاربرد اصلی این متریال بعنوان Backfill در غیاب خاک کوبیده شده در مکانهای محدود می باشد. از آنجا که نیازی به کوبش خاک پیرامونی وجود ندارد، عرض یا اندازه Trench قابل کاهش می باشد

ترکیبات: ترکیب این بتن کم مقاومت شامل آب، سیمان و موارد پر کننده ریز و درشت یا هر دو می باشد. اگر چه مواد مورد استفاده در ترکیب این ماده شامل استاندارد CLSM می شود، استفاده از ترکیبات استاندارد جهت ساخت این متریال الزامی نبوده و انتخاب مواد ترکیبی بر اساس در دسترس بودن هزینه و خواص مورد نیاز شامل قدرت، روانی و دانسیته می باشد.
نصب منهول پلی اتیلنی،طریقه ی نصب مهول،آموزش لایروبی منهول فاضلاب،دریچه ی بازدید ز فاضلاب،لایروبی دریچه ی بازدید ازفاضلاب

tumblr_inline_mgclmqmLAT1qge4f9
نصب منهول فاضلاب

شرکت سپهر سرویس به همراه تیم های مجرب و متخصص با بکارگیری مجهزترین تجهیزات تخلیه چاه  ونصب منهول فاضلاب و لایروبی منهول آماده خدمت رسانی به شمامی باشد.

شماره تماس:09127101077

مطالب مرتبط:

انواع فاضلاب شهری دفع و تخلیه فاضلاب خانگی
لایروبی چاه و شستشوی شبکه ی فاضلاب(معرفی نازل های شستشو و لایروبی)

تخلیه و دفع کانال های فاضلاب
لایروبی انتقال و تخلیه کانال های فاضلاب

77 10 710 0912 تماس بگیرید