مزایا و معایب سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک ها را معمولا از نظر جنس مخازن آن به چهار دسته بتنی،آجری (مصالح بنایی)، پلی اتیلنی و کامپوزیتی تقسیم بندی می نماید.
اگرچه فرآیند تصفیه آنها با یکدیگر مشابه است لکن هرکدام دارای مزایا و معایبی از نظر هزینه خرید،سهولت نصب و بهره برداری، سرعت ساخت، دوام، سطح آب بندی و مقاومت استاتیکی بدنه هستند.

septic tank  بتنی

جنس سپتیک تانک بتنی:

این septic tank از جنس بتن مسلح و با عیار ۴۰۰-۳۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب ساخته می شوند.
عیار کمتر بتن باعث افزایش نفوذپذیری و امکان خوردگی آرماتورها و عیار بالاتر از این محدوده باعث ایجاد ترک در هنگام سردشدن بتن می شود.

معایب سپتیک تانک بتنی:

در این نوع از سپتیک تانک ها مهمترین مشکل مسئله نفوذپذیری و نشت فاضلاب از بدنه و درزها است.چراکه نفوذ فاضلاب به درون دیواره هم سبب خوردگی سریع آرماتورها و تخریب شدیدتر بتن شده و هم باعث آلودگی خاک و محیط اطراف سپتیک تانک می شود.با توجه به اینکه pH فاضلاب septic tank ها تا حدودی اسیدی و pH بتن کاملاً قلیایی است لذا مقدار نفوذپذیری بتن نقش بسیار تعیین کننده ای در کارایی سپتیک تانک و عمر مفید آن دارد.
در برخی موارد برای کاهش هرچه بیشتر مقدار نفوذپذیری از پوشش های آب بند کننده با پایه های سیمانی یا قیری استفاده می شود
بدیهی است که استفاده از این پوشش ها هزینه ساخت این نوع از septic tank ها را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.
در کشور ما سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی تا ظرفیت ۱۰ مترمکعب ساخته و اجرا می شود.
سپتیک تانک های پیش ساخته دارای حداقل یک قطعه کف،بسته به ظرفیت آنها دارای یک یا چند قطعه بدنه و یک قطعه سقف می باشند
که بصورت مجزا به محل نصب حمل شده و سپس در محل بر روی یکدیگر قرار می گیرند.
درز بین قطعات نیز معمولاً با ملاتهای آب بند کننده پر می شود.
شکل septic tank های پیش ساخته معمولاً بصورت استوانه عمودی و مقطع آنها دایره و قطر داخلی آنها ۲۰۰۰-۱۶۰۰ میلیمتر و ضخامت بدنه آنها ۱۵۰-۱۰۰ میلیمتر می باشد.

سپتیک تانک آجری:

سسپتیک تانک آجری (با مصالح بنایی) این سپتیک تانک ها معمولا با استفاده از آجر فشاری و ملات ماسه سیمان ساخته می شوند. البته در برخی موارد بجای آجر از بلوک های سیمانی یا سنگ استفاده می شود.

معایب سپتیک تانک آجری:

در هر صورت بزرگترین مشکل و عیب این septic tank ها نفوذپذیری بالا و نشت بسیار زیاد از دیواره و کف آنها است.
به علاوه به سبب عدم مقاومت دیواره آنها در برابر نشست و فشارهای جانبی، پس از مدتی از ساخت، ترک ها و درزهای زیادی در دیواره و کف آنها ایجاد می شود که باعث نشت فاضلاب به بیرون از مخزن و آلوده ساختن خاک اطراف می گردد حتی زمانی که پوشش سیمانی به ضخامت ۲-۱ سانتیمتر نیز بر روی بدنه آنها اجرا می شود این معایب و مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند چرا که این پوشش سیمانی نیز به سبب شکنندگی تحت کوچکترین نشست از دیواره جدا می شود.
در برخی موارد برای کم کردن نشت فاضلاب از بدنه از پوشش های قیری بر روی مخزن استفاده می کنند.
اگرچه این پوشش ها نشت از منافذ دیواره را کاهش می دهد اما نمی تواند مانع نشت فاضلاب از محل درزها و ترک ها باشد. زیرا این پوشش ها به دیواره چسبیده بوده و همراه با دیواره دچار ترک و درز می گردند.به علت اینکه این دیواره های آجری یا بلوکی فشارجانبی کمی را می توانند تحمل کنند، لذا حداکثر عمق این مخازن به ۴ مترمحدود می شود. البته این در شرایطی است که پشت دیواره با خاک پرشود در غیر اینصورت حداکثر عمق ۵/۲ متر  خواهد بود.

سپتیک تانک بتنی

شرکتهای تخلیه چاه سپهرسرویس با استفاده از تانکرهای مکنده مخصوص تخلیه چاه و تخلیه سپتیک تانک و همچنین انواع پمپهای تخلیه چاه از قبیل پمپ کف کش، پمپ مکنده و پمپ ساکشن اقدام به تخلیه سپتیک تانک های فاضلاب می کنند.

شماره تماس:09127101077

مطالب مرتبط:
سپتیک تانک چیست و در کجا کاربرد دارد؟

اجرای سپتیک تانک 
آموزش نصب سپتیک تانک و نگهداری از آن

تخلیه سپتیک تانک های فاضلاب

لایروبی و تخلیه فاضلاب سپتیک تانک

77 10 710 0912 تماس بگیرید