آشنایی کامل با انواع لوله های فاضلاب و کاربرد آن ها

لوله‌هایی که در سیستم آبرسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد از نظر از نظر جنس، کاربرد و نحوه اتصالات با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام نیز در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی انواع لوله های فاضلاب شامل موارد زیر است:

  • لوله های آهنی گالوانیزه
  • لوله های چندنی
  • لوله های فولادی گالوانیزه،
  • لوله‌های پلاستیکی پی وی سی
  • لوله‌های پلاستیکی
  • لوله‌های پلاستیک ABS
  • لوله‌های پلاستیک PP
  • لوله‌های پلاستیکی CPVC
  • لوله‌های پلاستیکی PB

چرا باید در جنس لوله ی فاضلاب دقت نمود؟

هر کدام از این لوله های جهت کاربردی مختلف در سیستم لوله کشی فاضلاب بکار می رود. برای نصب لوله های فاضلاب، نصب لوله های آشپزخانه، لوله کشی حمام، لوله کشی توالت باید طبق نوع فاضلاب جنس لوله ی فاضلاب را انتخاب نمود. در انتخاب لوله ی فاضلاب باید به درستی دقت نمود و لوله ی مناسب با فاضلاب خروجی انتخاب کرد. زیرا در غیر این صورت لوله پس از مدت کوتاهی کارایی خود را از دست می دهد و نیاز به خدمات تعمیرات لوله پیدا خواهد کرد.

آشنایی با انواع لوله های فاضلاب و کاربرد آنها به شما در انتخاب یک لوله ی متناسب با نوع فاضلاب خروجی کمک خواهد نمود.

لوله های pvc در لوله کشی فاضلاب:

راحتی کار با لوله های پی وی سی، وزن سبک، نصب آسان و راحت در نقاط مختلف منزل و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی سبب شده که از این لوله در کاربردهای مختلف استفاده نمایند. اما اگر فاضلاب مورد استفاده گرم می باشد بهتر است که این لوله را در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده نکنید.

لوله های فولادی گالوانیزه:

اگر نوع اضلاب لوازم بهداشتی می باشد باید از این نوع لوله برای سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده کرد. کاربرد دیگر این لوله در تهویه است. لوله ی مناسب برای تهویه لوله ی فولادی گالوانیزه می باشد..این لوله مقاومت خوبی در برابر اسیدها دارد اما مقاومت آن نسبت به لوله های آهنی کمتر است.مقاومت لوله های گالوانیزه در برابر اسید درست مانند لوله های چدنی است.

لوله‌های آهنی گالوانیزه:

نام دیگر لوله های آهنی گالوانیزه لوله ی با درز می باشد. تفاوت این لوله با دیگر لوله های آهنی این است که توسط پیچ به یکدیگر متصل شده و نباید هنگام اتصال از جوشکاری برای اینکار استفاده کرد. لوله های آهنی گالوانیزه به دو صورت سبک و متوسط تولید می‌شوند

لوله‌های چدنی:

نام دیگر لوله های چدنی  لوله‌های بوشن دار و بدون بوشن می باشد.

لوله‌های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می‌رود:

  • سرتوپی (یک سرتوپی – دو سرتوپی)
  • دو سر تخت

جنس این لوله‌ها از چدن ریخته گری است و بر حسب نوع کاربرد آنها انواع و مقدار آلیاژ، شکل و طول لوله، نوع اتصالات آنها با هم متفاوت هستندو اغلب در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می‌شوند. لوله‌های چدنی که در سیستم لوله کشی فاضلاب به کار می‌رود : الف) سرتوپی (یک سرتوپی – دو سرتوپی) ب) دو سر تخت

نکته : لوله‌های چدنی با سرتوپی و سرتخت به ترتیب لوله‌های بوشن دار و بدون بوشن نیز نامیده می‌شوند.

کاربرد لوله های چدنی :

در جایی که می خواهید هزینه ی نصب لوله ی فاضلاب را کاهش دهید بهتر است از لوله های چدنی برای سیستم لوله کشی خود استفاده نمایید. زیرا قیمت لوله های چدنی از لوله های آهنی کمتر می باشد.در صورت گرفتگی لوله ی  فاضلاب برای رفع گرفتی لوله از طریق دستگاه تراکم هوا لوله های چدنی به راحتی و در سریعترین زمان باز خواهند شد.  اگر میزان فشاری که فاضلاب به لوله وارد می کند بالا باشد از این نوع لوله در سیستم لوله کشی فاضلاب استفاده می کنند. از آنجایی که لوله های آهنی خیلی زود دچار آسیب و فرسودگی می شوند با نصب لوله های چدنی می توان عمر سیستم لوله کشی فاضلاب را افزایش داد.

نکته ی مهم و قابل توجه در نصب لوله های چدنی این است که اگر فاضلاب دارای مواد شیمیایی زیادی باشد این لوله سریعا زنگ زده و فرسوده می شود. وزن بالای لوله های چدنی نیز از دیگر معایب این لوله می باشد.

انواع لوله های فاصلاب
شرکت سپهرسرویسدر زمینه ی لوله بازکنی فوری و تعمیرات لوله بازکنی با بکارگیری مجهزترین تجهیزات آماده ی خدمت رسانی به شما همشریان عزیز در تهران و حومه می باشد.

شماره تماس:

09127101077

سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

اصول اولیه در لوله کشی فاضلاب ساختمان

روش های لوله بازکنی


لوله بازکنی حمام و استفاده از اسید متناسب با آن

77 10 710 0912 تماس بگیرید